În prezent, în orașul nostru se desfășoară trei proiecte mari care au ca scop îmbunătățirea infrastructurii Cisnădiei.
- Reabilitarea și modernizarea iluminatului public pe străzile Unirii, Țesătorilor, Târgului, Cetății, Băilor - lucrări finanțate integral din bugetul local pentru care s-a făcut un împrumut de 1 milion de euro
- Proiectul regional de dezvoltare a infrastructurii de apă și apă uzată din judeƫele Sibiu şi Brașov, ȋn perioada 2014-2020 prin care se introduc rețele de apă și canalizare.- realizat de către Apă-Canal Sibiu S.A din fonduri europene nerambursabile și executat de către Strabag S.R.L
- Modernizarea a 18 străzi din orașul Cisnădie- proiect finanțat prin Programul Național de Investiții ’’Anghel Saligny’’ în valoare de ~ 4 milioane de euro
Sunt proiecte care în teorie promit multe, dar care sub actuala administrație locală se transformă într-un dezastru pentru comunitate. Incompetența conduce adesea la risipirea banului public și la eșecul proiectelor. În loc să aducă îmbunătățiri reale, aceste proiecte devin simboluri ale frustrării și a lipsei de respect față de cetățeni.
Lipsa transparenței în atribuirea contractelor de lucrări, încăpățânarea primarului de a face lucrări ieftine, repede și prost au un singur rezultat: un oraș cârpit.
După cum deja știți, Gospodăria Orășenească a primit prin încredințare directă proiectul privind modernizarea celor 18 străzi (Strada Apărării, Cetății, Dezrobirii, 1 Decembrie, Florilor, Lungă, Măgurii, Podului, Patrioților, Transilvaniei, Târgului, Teilor, Țesătorilor, Șelimbărului, Sibiului, Stadionului, Uzinei, Unirii).Documentația acestui proiect este extrem de stufoasă, cu câteva neconcordanțe pe alocuri, motiv pentru care am încercat să rezum conținutul acesteia în rândurile de mai jos.
Cât durează aceste lucrări de modernizare?
Conform contractului de execuție semnat între Primăria Cisnădie (beneficiar) și Gospodăria Orășenească (executant), termenul de finalizare a lucrărilor este 𝟑𝟏.𝟏𝟐.𝟐𝟎𝟐𝟔 𝐜𝐮 𝐩𝐨𝐬𝐢𝐛𝐢𝐥𝐢𝐭𝐚𝐭𝐞𝐚 𝐝𝐞 𝐚 𝐩𝐫𝐞𝐥𝐮𝐧𝐠𝐢 𝐚𝐜𝐞𝐚𝐬𝐭ă 𝐝𝐮𝐫𝐚𝐭ă 𝐜𝐮 𝐦𝐚𝐱𝐢𝐦𝐮𝐦 𝐝𝐨𝐢 𝐚𝐧𝐢, 𝐚𝐝𝐢𝐜ă 𝟑𝟏.𝟏𝟐.𝟐𝟎𝟐𝟖.
Ce ar trebui să facă Gospodăria Orășenească de 4 milioane de euro conform proiectului tehnic?
- Partea carosabilă
Pentru străzile supuse modernizării stratului de uzură:- 8-10 cm frezarea straturilor asfaltice existente și înlăturarea lor;- 4 cm - beton asfaltic cu criblură BA16;- 6 cm - strat de legătură din beton de criblură BAD22.4;- minim 65 cm piatră spartă cu pietriș din structura rutieră existentă;Străzile care prezintă porțiuni nemodernizate, adică neasfaltate precum strada Lungă, Târgului și Stadionului se propune:- înlăturarea a 15 cm de piatră spartă și pietriș și prevederea a:- 4 cm strat asfaltic BA16;- 6 cm strat de legătură din binder BAD22,4;- 20 cm- strat de bază din piatră spartă;- minim 50 cm piatră spartă cu pietriș din structura rutieră existentă;
- Borduri și trotuare
În proiect este prevăzută înlocuirea bordurilor mari de la marginea carosabilului și a celor de acces, respectiv scoaterea bordurilor deteriorate, refacerea fundației acestora și montarea de borduri noi. Valoarea acestor lucrări reprezintă un sfert din valoarea totală a proiectului, mai exact un milion de euro.Deoarece Gospodăria Orășenească nu deține specialiști în montarea de borduri (vezi procesul verbal al ședinței Consiliului Local din data de 25 mai 2023), această lucrare a fost subcontractată către firma ’’Construcții Service Gab SRL’’.După montarea bordurilor, se vor face reparațiile aferente în spatele acestora. În cadrul proiectului s-au prevăzut cantități pentru reparațiile aferente în spatele bordurilor, completarea stratului de beton și refacerea uzurii din BA8. Mai pe românește, trotuarele vor fi cârpite strict pe porțiunile deteriorate în urma montării noilor borduri (vezi str. Lungă)Singurele străzi, unde trotuarele vor fi asfaltate în întregime sunt cele pe care se intervine cu modernizarea iluminatului public iar costurile vor fi suportate integral din bugetul local.
- Preluarea apelor pluviale și drenuri
Pe anumite străzi se vor folosi sistemele existente de scurgere a apelor, dar nu se intervine asupra lor prin acest proiect.Totuși, proiectantul specifică faptul că se vor reprofila și curăța șanțurile existente din pământ, iar șanțurile din beton și rigolele existente vor fi curățate.Mai departe, s-au prevăzut ridicarea capacelor la cotă, înlocuirea unor guri de scurgere existente (degradate), aducerea la cotă a gurilor de scurgere existente (130 buc.) și se vor executa altele noi (20 buc.)Pentru creșterea perioadei de garanție a străzilor, se recomandă executarea de drenuri longitudinale de min. 1,5 m adâncime în partea de amonte a străzilor Florilor, Teilor, Sibiului și Cetății.Tot în documentația tehnică se regăsesc soluții privind semnalizarea rutieră, recomandări cu privire la refacerea străzilor în urma lucrărilor executate la sistemele de rețele hidroedilitare, tehnologia de execuție care va fi urmată și ordinea operațiilor pentru intervențiile la gurile de scurgere, căminele de vizitare și caiete de sarcini generale.
După cum puteți vedea, sunt lucrări ample. În una din ședințele Consiliului Local, am întrebat dacă Gospodăria Orășenească are capacitatea de a realiza astfel de lucrări.
Primarul mi-a răspuns atunci că nici nu trebuie să aibă capacitatea de a face aceste lucrări 100% și că Gospodăria ar avea capacitatea de a achiziționa zecile de mii de borduri, de a lua beton sub prețul pieței de la Cisnădie, iar toate acestea sunt niște avantaje care tot în avantajul orașului vor fi.
Așa cum vă scriam la început, incompetența și încăpățânarea de face lucrările ’’cum vreau eu’’, nu vor avea niciodată un rezultat bun.
Strada Șelimbărului, recent asfaltată este toată un deal și o vale.Pe strada Lungă au apărut deja gropi.Pe strada Târgului, copacii plantați în decembrie abia mai stau drepți din cauza lucrărilor de schimbare a bordurilor.
Iar exemplele pot continua…
În tot acest timp, primarul ne mulțumește pentru răbdare și se scuză pentru disconfortul creat. Nu mai bine ar explica de ce a insistat să deschidă mai multe șantiere simultan, pe mai multe străzi?
Evident, suntem cu toții conștienți că un oraș nu se poate dezvolta fără deranj, disconfort și că trebuie să avem răbdare. Dar modul în care se desfășoară acum lucrările este ireal. În timp ce în Sibiu se asfaltează la propriu peste noapte un bulevard, în Cisnădie durează săptămâni, ba chiar ani în unele cazuri (lucrările pe str. Măgurii au început în urmă cu doi ani). Despre calitatea lucrărilor din cele două orașe, nu mai are rost să scriu.
Gospodăria Orășenească ar trebui să se ocupe de curățenia orașului și de întreținerea spațiilor verzi. Pentru a avea un oraș cu adevărat modern și lucrări de calitate, lucrările de infrastructură (și nu numai) ar trebui atribuite unor firme cu experiență. Pentru asta e nevoie de proceduri transparente, precum licitația publică.Altfel, cetățenii nu vor avea niciodată încredere într-o administrație opacă.
Marea “cârpeală” nu se va încheia curând. Așadar, fiți vigilenți și dacă observați nereguli, aveți posibilitatea de a face o sesizare Inspectoratului de Stat în Construcții. Datele de contact le găsiți aici: https://isc.gov.ro/judet_SB_2022.html.
În cazul în care doriți să studiați în detaliu documentația tehnică despre care am scris mai sus, vă rog să-mi scrieți. De asemenea, îmi puteți scrie și dacă aveți întrebări sau nelămuriri.