’’Bună ziua! Am făcut o cerere către primăria Cisnădie în urmă cu ceva vreme și n-am primit până acum niciun răspuns.’’
Este unul din zecile de mesaje pe care le-am primit în ultimii ani. De fiecare dată, am încurajat cetățenii să continue cu demersurile legale și să nu se lase descurajați.
“N-are rost, domnișoară. Oricum nu schimbă nimic. Ăștia fac doar ce vor ei.”
Despre cum se poate obține o informație de la primăria Cisnădie în baza Legii 544/2001, am scris în urmă cu doi ani aici: https://tinyurl.com/yvccfz2t
Dar după cum știm deja, în teorie totul sună bine. Practica ne omoară. Din acest motiv, vă rog să vă înarmați cu puțină răbdare, pentru că urmează un text mai lung în care descriu pas cu pas cum am pus teoria în practică.
Pe scurt, am cerut primăriei documentația cu privire la asfaltarea celor 18 străzi din Cisnădie. Trei anotimpuri mai târziu, după nici mai mult, nici mai puțin de 𝟐𝟖𝟎 𝐳𝐢𝐥𝐞 am primit în sfârșit cele cerute.
Cum am ajuns în această situație?
În luna 𝐦𝐚𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟑 , rectificarea bugetului local a scos la iveală o surpriză: primăria Cisnădie a atribuit direct Gospodăriei Orășenești contractul pentru modernizarea a 18 străzi, în valoare de 4 milioane de euro.
Conștientă de amploarea lucrărilor și având în vedere experiența anterioară a Gospodăriei Orășenești, pe data de 𝟑𝟏 𝐦𝐚𝐢 𝟐𝟎𝟐𝟑 am solicitat primăriei să-mi furnizeze, în format electronic, documentația referitoare la atribuirea acestui contract de lucrări. Printre aceste documente se afla și proiectul tehnic, conform căruia Gospodăria Orășenească trebuie să execute lucrările de asfaltare.
Nu am primit niciun răspuns, deși legal termenele pe care primăria trebuia să le respecte pentru furnizarea informațiilor cerute erau după cum urmează:
- 10 zile de la depunerea cererii;
- dacă durata necesară pentru identificarea/pregătirea informației solicitate este mai mare, termenul se poate prelungi până la 30 de zile (cu notificarea solicitantului în termen de 10 zile);
- 5 zile de la depunerea cererii, în cazul unui refuz.
În plus, conform Codului Administrativ, primarul, prin intermediul secretarului general, este obligat să răspundă cererilor consilierilor locali în cel mult 10 zile lucrătoare, în vederea îndeplinirii mandatului în condiţiile legii.
Pe data de 𝟐𝟎 𝐢𝐮𝐧𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟑, am trimis o reclamație administrativă către primar, sperând că de această dată voi primi un răspuns.
Am așteptat încă 𝟑𝟎 𝐝𝐞 𝐳𝐢𝐥𝐞 și… nimic!
Așadar, ultima opțiune pe care am mai avut-o pentru a obține informațiile solicitate a fost să dau primăria Cisnădia în judecată.
Cei mai mulți dintre noi se lasă descurajați la acest pas, deoarece se gândesc că un astfel de demers implică angajarea unui avocat, costuri și timp pierdut în instanță.
Ei bine, această acțiune se face foarte simplu. Nu este nevoie de un avocat, nu este nevoie să vă prezentați în fața instanței și nu vă costă nimic, în afară de… răbdare.
Pe 𝟐𝟓 𝐢𝐮𝐥𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟑, am depus o plângere la Tribunalul Sibiu - Secția a II-a contencios administrativ și fiscal, împotriva refuzului nejustificat al UAT Cisnădie de a răspunde cererii mele formulate la data de 31 mai 2023, solicitând emiterea răspunsului cerut și aplicarea unei amenzi judiciare reprezentantului UAT Cisnădie. În cererea de chemare în judecată, am explicat detaliat toate acțiunile întreprinse până în acel moment și argumentele legale prin care mi-am susținut punctul de vedere.
Tribunalul Sibiu a notificat primăria că trebuie să depună un răspuns în termen de 25 de zile de la primirea cererii de chemare în judecată.
Pe 𝟐𝟓 𝐚𝐮𝐠𝐮𝐬𝐭 𝟐𝟎𝟐𝟑, primăria a solicitat Tribunalului Sibiu să respingă cererea mea de chemare în judecată, motivând că nu au refuzat să răspundă, că nu au capacitatea tehnică de a scana documentația solicitată și că în calitatea mea de consilier local ar trebui să știu că pot studia documentația la sediul primăriei.
În consecință, pe 𝟏𝟖 𝐬𝐞𝐩𝐭𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟑, am formulat un răspuns la întâmpinarea primăriei, explicând din nou motivele pentru care am considerat că am dreptate.
După depunerea tuturor documentelor la dosar, instanța a stabilit primul termen de judecată pentru 𝟏𝟓 𝐧𝐨𝐢𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟑, o zi pe care am așteptat-o cu sufletul la gură. Aceast termen a fost însă amânat ulterior.
Două săptămâni mai târziu, pe 𝟐𝟖 𝐧𝐨𝐢𝐞𝐦𝐛𝐫𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟑 instanța s-a pronunțat: a admis cererea mea și în consecință a obligat primăria Cisnădie să-mi comunice în copie, în format electronic toate informațiile pe care le-am solicitat.
Victorieee! ... Dar totuși nu chiar.
Următorul pas a fost să aștept (din nou) 15 zile, timp în care primăria Cisnădie ar fi putut face recurs, acțiune pe care nu a mai făcut-o.
15 zile mai târziu, decizia emisă de Tribunalul Sibiu a devenit definitivă.
Dar acum ce se întâmplă mai departe?
Pentru a pune în practică o hotărâre definitivă a instanței, este nevoie de o copie legalizată a acesteia. Trebuie achitată o taxă de timbru judiciar și completată o cerere de legalizare, însoțită de originalul sentinței și o copie a cărții de identitate. Cu aceste documente în mână, am mers la arhiva tribunalului, unde am obținut pe loc legalizarea sentinței.
Din acest moment, primăria ar fi trebuit să pună în aplicare hotărârea de bunăvoie în decursul a cel mult 30 de zile. Văzând că termenul se apropie, iar semne din partea primăriei Cisnădie nu apăreau, am transmis primarului o notificare prin care i-am pus acestuia în vedere obligația pe care o are. În caz contrar aș fi fost nevoită de a recurge la procedura executării silite.
În cele din urmă, în ziua de 𝟔 𝐦𝐚𝐫𝐭𝐢𝐞 𝟐𝟎𝟐𝟒, am primit în sfârșit documentația solicitată referitoare la asfaltarea străzilor din Cisnădie.
Deși drumul a fost presărat cu obstacole și întârzieri, pentru mine a fost o experință tare faină. În ciuda eforturilor și timpului investit în demersurile legale, concluzia este una încurajatoare: perseverența și cunoașterea legilor pot duce la rezolvarea problemelor și la obținerea dreptății.
Astfel, vă îndemn să vă apărați drepturile, să aveți răbdare și să nu renunțați în fața birocrației sau a ignoranței primăriei Cisnădie. Este un proces anevoios, dar cu o determinare fermă, puteți influența schimbările și să vă asigurați că cererile voastre sunt tratate corespunzător.
P.S. Există și o cale mult mai simplă de a obține informațiile dorite de la primărie, iar acest lucru implică schimbarea primarului pe data de 9 iunie 2024.
Până atunci, în cazul în care aveți întrebări, vă stau la dispoziție.




